torsdag 23 maj 2013

God is awesome!

Innan resan...

Åker in till en kyrka i Göteborg på ett kvällsmöte ihop med en kompis.
Vi skall precis sätta oss på några platser som vi upptäcker är reserverade, hittar 2 platser på en annan rad och skall precis sätta oss ner, då några tjejer säger att de redan är upptagna... vi slår oss ner tillslut på en liten stolsrad med bara 3 platser.

Jag ser en tjej som har flera ytterplatser att välja mellan, men erbjuder att hon gärna får sitta bredvid oss om hon vill.
När mötet börjar dra sig mot slutet så känner jag starkt att jag skall presentera mig för den här kvinnan. för jag kände så tydligt att jag skulle ta kontakt med henne...
Jag presenterade mig och frågade var hon kom ifrån. Då visade det sig att hon kom från Uganda, och bor i Kampala! Jag blev helt exalterad, då jag skall åka dit om bara några veckor! Hon blev lika paff och med iver frågade vad jag skulle göra där. Jag berättade att jag skall jobba som volontär i ett år med föräldralösa barn genom en organisation som heter Watoto.
-Wow, det är ju min församling!!!

Grace som hon heter, har under 1 års tid jobbat i Sverige. Nu skall hon åka tillbaka till Uganda exakt samma tid som jag skall ner dit! Det visade sig att hon bodde i Herrljunga, en bra bit utanför Göteborg. Hon hade jobbat hela dagen och var egentligen trött, men kände inom sig att hon skulle åka ända in till Göteborg för att gå på det här mötet....
Vi var båda helt överväldigade hur Gud fört oss samman. -Var det därför jag skulle hit ikväll, fortsatte hon.

Jag är så lycklig att Gud vill visa mig att det är meningen att jag skall till Uganda och dessutom ger han mig en ny vän som bor där innan jag ens har hunnit åka dit!! Att han visar sin omsorg på ett så fint sätt...
Att efter några försök att hitta platser, hamnar på en rad med bara en plats kvar och att allt var så genomtänkt av Gud att vi skulle hamna bredvid varandra.Helt otroligt :)  Att våra vägar skulle korsas, i en kyrka dessutom som båda bodde en bra bit ifrån. Grace har nu hälsat på en helg hemma hos mig och jag ser verkligen fram emot när vi ses nästa gång när vi är nere i Uganda!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar