torsdag 1 mars 2012

Kata Tjuta (The Olgas)

Den mest haftiga platsen i Australien ar verkligen Alice springs omradet med Uluru (Ayers Rock), Kata Tjuta (The Olgas) och Kings Canyon!! Helt otroligt vackert med sina rod-orangea berg mitt i oknen. Fargerna ar helt fantastiska.

Jag trodde att det skulle vara bara berg och sand for att det ar sa torrt har, men det va mycket mer gront an vad jag hade forvantat mig, vilket gjorde att kontrasten mellan de roda bergen och alla grona trad och olika grona vaxter va helt grymt!


The Olgas eller Kata Tjuta som ar det egentliga namnet ar pa denna plats som Aborginerna kallar den. Nar Engelsmennen kom hit gjorde de nya namn overallt och brydde sig inte om Aborginerna overhuvudtaget...de behandlade dessa manniskor sa fruktansvart och tog over Australien som de ville utan hansyn till de forsta manniskorna som redan bodde har. Darfor vill jag hellre kalla platserna vid deras ursprungliga namn.





  









Ser ni hur otroligt rott berget ar! Det var en upplevelse att fa se detta vackra!


 Gummitrad vaxer for fullt i denna dal..


 
 Traden och all gronska ar sa otroligt vackert gront!! Ljusgront som fullstandigt lyser!!








Uluru langt bort i horisonten...vi ar pa vag dit for att se solnedgangen :)

1 kommentar:

  1. Jag få be om förlåtelse få det som engelsmännen gjorde.

    SvaraRadera