fredag 19 juli 2013

Suubi village

Nu har jag flyttat ut till "landet"!! Så skönt, nu känner jag mig som hemma...haha. Att få komma ut till Suubi village är underbart. Att slippa storstadspulsen och den galna trafiken och istället få höra fåglar, syrsor, vinden som vajar i palmträden och bara insvepas i ett härligt lugn och inandas renare luft är en befrielse! 
Watoto har 3st babyhem och nu har jag flyttat till den barnby som Watoto har byggt upp från grunden och där det största babyhemmet ligger. Det har en kapacitet för 120 barn , men nu är det "bara" 105 st!!!  Byn ligger ca 1 timme utanför Kampala och här finns förutom det stora babyhemmet, daghem, skola, gymnasium, sjuk klinik, lärarbostäder, möbelverkstad, kyrkan och det viktigaste av allt, alla finna små hus där alla mammor bor som tar hand om de föräldralösa barnen... 

Varje mamma får 8 st barn som hon tar hand om i var sitt hus, Alla husen är byggda som i små cirklar så man blir en liten egen "by" med gräsmatta för barnen att leka på och för att lägga tvätt på (här hänger man inte alltid tvätten på tvättlinor utan lägger oftast allt på gräset och den torra varma luften torkar kläderna snabbt) 



Några av hemmen som barnen bor i..

Här är inne i ett av sovrummen i husen där barnen bor.


En av skolorna..

Tvättdax! 





Getuppfödning. 





Möbelverkstaden

Här får killar och tjejer lära sig hantverk och får jobb där de tillverkar alla möbler till hela Watotos verksamhet. Sängar, bord och stolar mm till babyhemmet, skolorna och till alla mammornas hus. 

Allt målas förhand...varje järnsäng, varje stol.... 






Några av "mina" ungar :) Jag delade ut godis till deras stora glädje! Så lyckliga barn!! We love you, mamma Julianna, säger de i kör. De har svårt att säga Joanna så det låter mer som Julianna.. sååå söta!! 


Kan man ha det så mycket bättre!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar